SEBARKAN SALAM,TANDA BERKASIH SAYANG

Photobucket

Thursday, May 5, 2011

Berubah?Hmmm..

Bismillah walhamdulillah..
kadang2 bila ana tgk geng2 sempoi2 ni,bes je..ukhuwah dorang sgt hebat..walaupun diorang x guna terms ukhuwah,tp dorang aplikasikan dlm khdupan which is 'menghargai sahabat'..dulu,mase ana skola menengah, ana bkn mcm ni..dlu, rock2,ada rmai member yg caring..sweet sgt..tp skrg, ana bkawan dgn org2 hebat..urm...terlalu hebat..kdg2 rase mcm rindu nk gi zaman skola menengah dulu..mase kat matriks,ana berhijrah.diperkenalkan dgn istilah ukhuwah yg sbnr..bersahabat krn Allah..Subhanallah..INDAH! lg indah dari mase skola menengah..smua org saling hormat-menghormati,kata2 yg tidak sinis,saling menasihati,berkasih sayang,tak pentingkan dri sendiri..tak terkatalah kebaikan yg dorang ajar kat ana..ana terharu sgt2..Alhamdulillah n thanks to my ex murobbi yg tunjukkan n ajar ana pengertian hijrah ni..skrg....ana msih teruskan pjuangan di bumi Universiti Penuh Murobbi..hhu..pade mulanya,ana gmbra sgt2 sbb jumpa kwn2 tdung labuh..tp,x semua tdg labuh fhm erti ukhuwah dan persaudaraan meskipun dorang ske nasihatkan org lain 24 jam..btul kate sorang sohibah,"farah,kelabuhan tdg tu x menunjukkan keimanan kita,tp kat hati"...sampai 1 tahap,ana rase mcm nk berubah mcm skola menengah balik..sronok..dan kala tu,ana akn istighfar..sbb,ana kena redha atas sgale ktentuan Allah..hati ana rindu sgt2 pada akhowat di bumi KMM..fadhilah,aisyah wahid,yaya,kak maziah,kak zu,ummu..subhanallah~ rindunya ana pda mereka..Murobbiah yg hebat..membimbingku penuh kasih syg dan sbr..x pernah merendahkan dri ini apatah lg untuk menghina..tiada kata2 tajam yg keluar dari mulut mereka mlainkan sesuatu yg menyenangkan..menggembirakan hati..
skrg..ana x jumpa insan seperti mreka..yg mampu mbimbing ana..yg mhormati ana dan mlyn krnh ana dgn pnuh ksh syg dan ksabaran..ana bersahabat dgn glgn yg berilmu tggi..yg hebat..yg suka berkata-kata tetapi tidak mengota..yg syadid..yg bersemangat juang tggi..rupanya sukar utk ana 'adapt' dgn mereka..mgkin ana tak setaraf mereka..mgkin ana x sehebat mreka..Kalau bkn kerana Allah dan RAsul,sudah lama ana berhijrah seperti dahulu kala..penuh kceriaan..penuh kasih syg..namun,ana perlu berada dlm lgkungan skrg,yg 'berada' di jalan Allah..Wallahualam...ana tkut,smpai 1 tahap ana tggalkan semua ni..ana tkut smpai 1 tahap ana kmbali ke zmn jahiliyah yg dulu..Ya Allah,berikanlah hambaMu ini sedikit kekuatan dan ketabahan..amin~

Saturday, January 22, 2011

Korban Cinta

Bismillah… Berat rase hati utk tinggalkan sesuatu yg kite ‘syg’ tetapi rupanya Allah x redha..Hanya iman yg bisa membimbing kita kmbali padaNya stlh dri ini jijik dgn selimut dosa yg makin hari makin menebal..Tetapi sahabat,bila kita bersedia dan sanggup lepaskannya kerana Dia,kita akan dpt 1 rase yg subhanallah..manis…rase kasih sayangNya kerana sudi menerima taubat kita..sudi menerima pengaduan kita..Ya Allah..Ampunkan hambaMu ini..Terima kasih ya Allah kerana membuka pintu hati ini utk menerima hidayahMu..Ya Allah..hambaMu ini rindu saat ber’uzlah dgnMu..saat mengadu padaMu..saat bermunajat di sepertiga malamMu..saat tiada siapa di sisi kcuali Engkau.. Kepada para muslimin khasnya..antum adalah pemimpin..jgn sesekali ambil ksmptn atas klmbutan dan klmhn wnta..dayus namanya..Jangan sesekali meluahkan rasa cintamu yg entah ke mana..antum ada byk lg tggjwb yg perlu di pikul utk ummah..jgn pentingkan dri sendri dgn menggoyahkan iman seorang muslimah..Lindungi mereka..sayangi mereka seadanya..Pimpin lah mereka menuju mardhotillah..Wallahualam..
video

Sunday, January 2, 2011

...saat 4 flat jadi target dlm hidup pelajar...


bismillahirrahmanirrahim..
Assalamu'alaikum wbt..
Alhamdulillah Allah bg ana kesempatan mase utk kgsi pndgn..hem,naik sem ni,ramai tanye pasal result.."nti dapat brape?4 flat ke?"..kdg2 terkejut ana dgr jwpn dari akhowat lain bila jwb,"ish,mustahil.."..
Limaza?apa yg mustahilnye?xde yg mustahil dlm hidup ni..it's all about your mind..
mmg bnr,4 flat bkn lah target hakiki dlm hidup kite tp ia penting sbb pointer jugak main peranan dlm kite berdakwah di medan kampus..
Pernah seorang sahabiah crite pada ana,time tu dia nk 'tarik' seorang mad'u tp mad'u tu rupanya exam-oriented punye org..jadi soalan pertama mad'u tu pada sahabiah ana ni,"berapa result akak sem lpas?"..tercengang sahabiah tu..bg ana,bnrlah soalan mad'u tu..coz dia nk knal dgn org yg bkal mbimbing dia..xkan dia nk biar org yg biasa2 bimbing dia..mestila dia nk yg luar biasa..kan?
sahabiah ana juz senyum dan kate "alhamdulillah"..inilah mslh para du'at dlm kampus kite skrg..mereka hanye gune 'kate2 hikmah' sbg alasan mereka.."ni ujian Allah,nk buat mcm mane dah ni yg Allah bg"..antum nk salahkan Allah pulak ke?hem..bkn itu mksd ana..mksud ana,sbg para du'at kite kena cuba utk cmerlang fiddunia wal akhirat..kalu kita dah USAHA SEHABIS BAIK,then kite jwb mcm td xpe jugak..tp kalu usaha kita biase2 je,then nk jwb mcm tu utk cover dri sendri,ana rase kite perlu byk blajar lg..
Sahabatfillah,exam kat dlm kampus ni lbh kurang mcm kita berjuang di medan peperangan..kena ade btul2 persiapan yg rapi..kena 'fight' btul2..kita ske bg tazkirah,ske nk betulkan org lain,hakikatnye kite lupa kita ada amanah yg mak ayah kita letakkan pada bahu kita..
Ada jugak yg ckp,ala nti bolehla..kos nti senang..Alahai...antum,kalaulah subject ana senang,xdela ade org yg bleh failed n repeat.kalu ana x usaha lgsg pun,xkan la ana bleh lepas..semuanya atas kita dan izin Allah yg utamanya..cek surah ar-ra'd ayat 11..
sahabatfillah,nasihat ana ni utk dri ana dan semua..utk kemajuan dakwah kita juga..
perkara ni bleh jadi fitnah pada para du'at yg lain..fitnah?mcm mane tu?haa...
pernah ana terdengar 1 statement ni..xnkla join usrah akak tu,result dia teruk,mesti sbb sbuk dgn usrah..mmg salah adik tu coz buat konklusi tanpa berfikir tlbih dlu..sbnrnye,result kita xde kena mengena dgn usrah..its all about yourself..kalu time management ok,habluminallah wa habluminannas ok,insyaAllah xde mslh..
pada semua para du'at yg berjuang dlm kampus,jom kita ubah mentaliti kita..bkn ana nk antum letak pointer tu sbg mtlmt tp sbg 1 wasilah dlm perjuangan kite utk tarik lbh rmai mad'u..ye,bkn kite yg bg hidayah,tp at least kita USAHA..
ana minta maaf kalu terkasar bahasa tp ana rase mindset kebanyakan kite,perlu ubah..kita nk dakwah org,nk org terima nsht kita,kita kenala trime nsht org terlebih dahulu..

Saturday, November 13, 2010

Bidadari kecilku..

bismillah..
Bidadariku,
kadang2 dlm kita sibuk menyeru yang lain ke arah perubahan yg lbh baik,kita terlupa yg kita juga perlu sentiasa berubah..menjadi yg lbh baik..
Bidadariku,
kadang2 kita lupa yg kita ni hanya manusia biasa..yg pasti akan berbuat dosa..kita bukan nabi,hatta malaikat skalipun..justeru,kita pasti akan mlakukan kslpn..
persoalannya,siapa yg akan menegur kekurangan kita?mereka itulah sahabat2 sperjuangan kita..yg sgt menyintai dan menyayangi kita..yg peduli ttg kita..
Bidadariku,
kalau kita di tegur,tidak bererti kita berdosa selamanya..tidak bererti kita x layak menyambung perjuangan ini,tidak bererti maruah kita tergadai..sekali-kali tidak wahai bidadariku syg..Malah,itulah bukti kasih dan cintanya seorang sohibah pada sohibahnya..
Bidadariku,
andai dikau di tegur 1 hari nanti,terimalah teguran itu sbaiknya..
jgn terasa hati atau menjauhkan diri..jgn pula cuba pertahankan diri kerana di situ akan terbinanya ego yg tggi malah rasa riak dlm diri..kita x dpt menerima teguran seseorang kerana kita rasa kita dah cukup sempurna..x perlu kata2 nsht..na'uzubillah..sbnrnye,nasihat itulah yg bkal memacu dri kita menjadi hamba yg hebat di sisiNya..wallahu'alam..
Bidadariku,
berterima kasihlah kepada mereka yg menegur,menasihatimu..jangan pula dikau mencari-cari klmhn dan kekurangan org yg menegur utk membalas teguran mereka..apabila dikau di tegur,pndanglah isi teguran,bukan orgnye..kerna,org yg di tegur itu juga pasti mempunyai klmhn..
Bidadariku,
tundukkanlah rasa riakmu..ingatlah bahawa 'ilmu yg dikau miliki hanya pinjaman dari Allah,Rabbul 'alamin..juga ujian buatmu..tanamkanlah rasa tawadhu' dlm hatimu..ku petik kata2 dlm usrah,'tanamkan azam setinggi bintang di langit,letakkan hatimu serendah mutiara di lautan'..

Sunday, October 31, 2010

Remaja


Alhamdulillah,ana bru je mhadiri 1 mjlis ilmu yg d anjurkan upm.nama program yg ana ikuti 'atas nama cinta'.subhanallah,byk pengisian yg bermanfaat dan kesedaran utk ana pergiatkan lg dkwh tarbiyah ana di luar sana.program tersebut lbh memberi motivasi dan ksdran terutama kpd para du'at.hem.apa yg ana perhatikan remaja kian rosak,hanyut dan hancur dek kejahilan yg sengaja di biarkan membelit jiwa.dan salah 1 medium yg plg memberi sumbangan kpd kerosakan remaja adalah MEDIA.mgkin bkn smua,tp mostly.ana risau.kerana ana juga punya adik yg masih remaja..mencari2 sesuatu yg mereka sndri kurg pasti..keseronokan mgkin..shgga nsht d abaikan..pbuatan baik di anggap menunjuk2..dosa di anggap pkra 'wajib' yg pasti akan di lakukan manusia..dunia artis di jadikan idola,rujukan hatta pujaan..na'uzubillah..mereka lupa tujuan hidup..lupa pertemuan dgn Tuhan yg tlah menciptakan..lupa kasih syg yg tlah d berikan sang murobbi...Nabi Muhammad s.a.w..Ego,sombong,angkuh..semua itu pendorong utk mereka mlakukan kerosakan di muka bumi..melakukan apa shja mengikut nafsi..bg mereka,merekalah raja..tiada siapa berhak menegur..Ya Allah..berilah kami jalan keluar utk membetulkan semua ini..berilah kami petunjuk agar kami mendapat solusi bg mengatasi mslh yg kian parah ini..Wahai adik2ku di luar sana..dengarlah nsht dari kakakmu ini..ku titipkan untaian kata hikmah buat adik2 tersayang..adikku syg,hidup kita di dunia ini hanya sementara..tiada masa utk bersuka2..agama kita di tindas,di hina dan di pijak2 lantaran kelalaian kita sendri..kita leka,alpa,terbuai tanpa arah tjuan..tanpa kita sedari..musuh kita tlah lama memerhati..mereka puas kerana kita di bawah telunjuknya..mereka puas kerana kita bkal menemaninya..bersama dengannya merasai azab dari Tuhan yg Menciptakan..Na'uzubillah..adik2ku syg..peliharalah maruahmu,hatta maruah agamamu..jgn biarkan diri kita di perbodohkan oleh sang durjana..adik2ku syg,cintailah Allah dan Rasulnya sementara kita masih di berikan pluang..Adik2ku syg..blum lambat utk kita bertaubat..meninggalkan sgala maksiat..perkara2 yg di larang Allah..malah,menimbulkan kemurkaanNya..Na'uzubillah..adikku syg..kita punya matlamat hidup yg perlu kita laksanakan..tiada masa utk kita mementingkan nafsu sendiri..
ku petik kata2 saidina 'Umar "kita merupakan kaum yg dimuliakan oleh Allah SWT dgn Islam,selagi mana kita berpegang dgn Islam maka selagi itu kita akan di muliakan ttpi jika kita meninggalkan Islam maka kehinaan akan menimpa kita.."
Subhannallah,kata2 hikmah yg perlu kita hayati dan renungi bersama..Wallahu'alam..

Saturday, October 30, 2010

Untukmu,mutarabbiku syg..



Bismillah..
InsyaAllah apa yg ana nk kgsikan bersama ni,mendapat manfaat bersama..
"akak,ana ada mslh hti la..ana TERjatuh hti dgn sorg mslimin ni..dia coursemate ana..macam mane ye?" tanya mutarabbiku yg sgt aku sayangi."hem....." keluhku panjang.Bukan tidak mahu membantu,tapi aku sendiri pernah menghadapi situasi tersebut dan aku sendiri tidak pasti sama ada tindakanku itu yg terbaik atau tidak."ukhtiku syg.."tuturku lembut sbg muqadimah 'tazkirah' yg bkal aku berikan."pd pndpt akak,x salah kita jth hti pada seseorang,malah kita patut bersyukur akan anugerah yg Allah bg.cuma,kita perlu jaga agar ia tidak keterlaluan.tidak melebihi cinta Allah dan Rasul serta kedua ibu bapa.dik,kita sbg manusia biasa x bleh lari dari perasaan tu.cuma,kita bleh kawal.moga fitrah ni x menjadi fitnah."aku tidak mahu menidakkan perasaan yg hdir pada mutarabbiku agar dia tidak menganggap aku syadid atau golongan ruhbaniyyah malah aku yakin aku juga bkn dari kalangan itu."cuma,akak harap adik dpt kekalkan al-haya' dlm drimu kerana itulah benteng kita sbg muslimah." sambungku.aku merenung jauh.mengimbas kembali sgala kenangan atau 'pglman' yg pernah aku alami.moga menjadi iktibar buat si mawar berduri.jujur,aku sendri punya konflik diri.dlu,aku seorang yg sgt tegas.terutama bila berhadapan dgn muslimin.ku tepis sgalanya agar driku terjaga.sehinggakan di matrikulasi,akhowat mgelarku dgn glrn 'srikandi umar'.Namun,sjk kblkgn ni,aku sprti tewas...aku tidak tahu di mana puncanya..mgkin juga hti ini terhijab lantaran dosa2 yg tlh aku lakukan.Bersyukur kpd Allah,stakat ni,maruahku tdk tergadai.dan aku tdk terlibat dgn 'couple'..cuma..mslh hti..herm..aku tanamkan azam utk mbina semula benteng yg dahulunya sgt kukuh shggakan tiada muslimin pn yg mampu sggah di hati ini.doa kalian sgt penting buatku.aku ingin kmbali menjadi 'srikandi umar'..mujahidah mawar berduri..ameen..

Tuesday, October 26, 2010

Aku bimbang. Khuatir. Risau




Wahai mata, janganlah kau memandang yang haram

Kerana aku bimbang kau tak akan dapat melihat Rasulullah SAW di akhirat kelak

Aku bimbang kau tak akan dapat melihat Allah SWT kelak

Nauzubillah





Wahai telinga, janganlah kau mendengarkan perkara-perkara yang haram

Kerana aku khuatir kau tak akan dapat mendengar lembut bicara Rasulmu

Aku khuatir kau tak akan dapat mendengar suara Rabbmu

Nauzubillah





Wahai lidah, janganlah kau berbicara yang sia-sia

Aku bimbang Nabimu tidak dapat mendengar butir perkataanmu

Aku khuatir Penciptamu tidak mahu mendengar bicaramu

Nauzubillah






Wahai kaki, tangan dan seluruh anggota

Janganlah kau berbuat maksiat

Berlaku zalim kepada dirimu sendiri

Aku bimbang kau tak dapat jejak ke syurga

Aku khuatir kau menjadi bahan bakar neraka

Nauzubillah





Wahai hati, raja tubuh pinjaman ini

Janganlah engkau biar dirimu terlalai

Aku risau tenteramu akan mengikutimu

Aku risau mereka terlalai keranamu



Jangan kau lupa selawat dan salam

Jangan kau melupai takbir, tahmid dan hamdalah

Supaya dirimu tidak mendapat murka Allah, laknat Rasulullah

Nauzubillah

Tuesday, October 19, 2010

Dosa 24 Jam Di Facebook

Bismillah. Assalamualaikum semua. Ini video yang ana dapat dari website Ustaz Zaharuddin. Sama-sama la kita renung-renungkan apa yang sudah kita perbuat selama ini. Bukan sahaja di facebook, malah mana-mana ruang sekalipun. Di akhbar, majalah, myspace, friendster dll. Wallahu'alam.


video

APAKAH ALASAN KALIAN?




Pabila azan hanya tinggal sekadar alunan yang singgah di cuping telinga
Sedih melihat saudara seIslam ku sibuk dengan hal duniawi sehingga lupakan urusan ukhrawinya.
Bukan jemaah yang bergegas ke masjid dan surau yang dilihatnya
Tetapi bergegas ke kereta, membawa si kekasih keluar entah ke mana
Lupakah kalian kepada kekasih yang abadi? Yang takkan hancur dimamah usia, takkan luput cintanya?
Iaitu adalah Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Apakah alasan kalian untuk tidak menjalankan perintahNya?




Azan tiada kedengaran, menjadi alasan
Alasan mudah bagi yang mengambil endah
Mengambil endah akan tuntutan agamanya
Wajibnya solat berjemaah tiada dikiranya
Tiadakah takwim solat untuk dirujuk?
Tiadakah azan berkumandang dari surau dan masjid yang lain?
Tiadakah radio yang menyatakan masuknya waktu solat?
Apakah lagi alasan kalian untuk tidak bersolat?
Apakah lagi alasan kalian untuk tidak berjemaah?







Surau dan masjid yang ada dibiarkan kosong seperti gua
Katanya di bilik kami jemaah bersama
Apalah kiranya kalau diajak semuanya turun untuk berjemaah bersama?
Bukankah lagi ramai jemaah, lagi besar pahalanya?
Apakah alasan kalian untuk tidak turun juga?
Kerana surau yang dibiarkan seperti gua
Rumah suci Allah dicerobohi manusia durjana
Habis dikebas wang derma
Tidakkah takut akan azabNya?
Apakah alasan kalian bila mana nak mengelak di hisab nanti?








Apa pula kisahnya di wakaf-wakaf?
Jarang lengang. Terutamanya di kala dingin malam, romantis kononnya.
Siapa pengguna tetapnya?
Pasangan-pasangan ‘bahagia’. ‘Teman’ tapi ‘mesra’. Berdiskusi, tapi hanya berdua.
Katanya tak apa. Bukan bahaya. Selamat, tempat terbuka.
Adakah kalian selamat dari fitnah?
Adakah kalian selamat dari godaan nafsu dan syaitan?
Adakah kalian selamat dari kutukan malaikat?
Adakah kalian selamat dari murka Allah?




Sedarlah kalian semua akan cinta dan kasih sayang Rasulullah SAW
Yang kepalanya berdarah di baling batu
Yang lehernya merah dibelit kain
Yang giginya patah, gusinya berdarah dalam peperangan
Yang dirinya dikatakan gila kerana menyampaikan risalah
Risalah agung dari Yang Maha Berkuasa
Bagaimanakah kalian hendak menghentikan tangis Nabi?
Apakah alasan kalian di hadapan Rasulullah nanti?



Gilakah saya mengamalkan Islam?
Gilakah kalian mengamalkan Islam?
Gilakah kita? Asing sangatkah kita?
Hanya kerana mengamalkan apa yang diamalkan Rasul tercinta


“Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat peringatan bagi orang-orang yang mempunyai hati atau akal atau yang menggunakan pendengarannya?” (50:37)