SEBARKAN SALAM,TANDA BERKASIH SAYANG

Photobucket

Friday, June 4, 2010

Faktor penyebab kematian hati


Cinta dunia yang berlebihan sehingga mengungguli kecintaan pada akhirat(16:107-108)
Minimanya pemahaman terhadap agama(30:59)
Keengganan mengkaji ilmu agama
Kurangnya muhasabah atau evaluasi diri
Menolak nasihat agama (63:3)
Mulanya ia telah beriman dan menerima nasihat2 agama, namun ia tdk tahan menahan dugaan syaitan dan dunia – kembali kafir(baca:ingkar)

Rasulullah SAW bersabda: “Aku selalu mengikuti sangkaan hamba-Ku, dan Aku selalu menyertai jika ia berzikir kpd-Ku. Jika ia berzikir kpd-Ku dalam majlis org byk, niscaya Aku ingat ia dlm kumpulan yang lbh byk dr kumpulannya. Jika ia mendekatkan diri kpd-KU satu jengkal, maka Aku mendkt pdnya satu hasta. Jika ia dtg kpd-Ku dgn berjalan, maka Aku akan mendatanginya dgn berlari.”
(Hadith Qudsi, diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment